21/01/2015: Michael Stevenson

The demon in the door hinge

_DSC1561 Kopie
In every machine there is a ghost. Objects have secrets. Physics, economics and other theories of revolution investigate the hidden mysteries of the material world. José (Chuchú) de Jesús Martínez (1929-91) knew all of this. In Panama, he lived as a poet, philosopher, bodyguard, smuggler, aviator and professor of mathematics. He taught algebra by flying a plane over the classroom. He believed in the existence of the devil and that proof of this could be found in a hinged door.

All these are things that artist Michael Stevenson (born in New Zealand, lives in Berlin) deals with in his installation-based conceptual practice. His work doesn’t halt at the limits of reason, disconfirmation is not disproof, instead it enters a twilight zone where science, power, money, maths and material objects become peculiar bed partners. In short, his projects attempt to bring rational thought and complete irrationality into co-existence. With a long history in matters stranger than fiction, Stevenson shows how bone-dry wit can open the doors to the deeply ominous.

In the last years Michael Stevenson’s work has been seen at: Liverpool Biennial, Liverpool, 2014; Berlin Biennale 8, Berlin 2014; Tate Modern, London, 2014; Tamayo Museum, Mexico City, 2012 and Portikus, Frankfurt am Main, 2012.

/

Demonen i dørhengselen

I enhver maskin finnes et spøkelse. Objekter har hemmeligheter. Fysikk, økonomi og andre revolusjonerende teorier undersøker de skjulte mysteriene i den materielle verden. José (Chuchú) de Jesús Martínez (1929-1991) visste alt dette. I Panama levde han sitt liv som poet, filosof, livvakt, smugler, flyger og professor i matematikk. Han underviste i algebra ved å fly over klasserommet. Han trodde på djevelens eksistens, og at bevis for dette fantes i en hengslet dør.

Alt dette er temaer kunstner Michael Stevenson (født i New Zealand, bor i Berlin) behandler i sin installasjonsbaserte, konseptuelle praksis. Arbeidet hans stanses ikke av logikk, motbevis medfører ikke nødvendigvis ugyldighet, det entrer snarere en ‘twilight zone’ der vitenskap, makt, penger, matematikk og materielle objekter blir særegne sengepartnere. Kort sagt, hans prosjekter forsøke å bringe rasjonell tanke og komplett irrasjonalitet sammen. Med en lang historie i materiale merkeligere enn fiksjon, viser Stevenson hvordan knusktørr vittighet kan åpne dørene til det virkelig illevarslende.

I løpet av de siste årene har Michael Stevensons arbeider blitt vist ved: Liverpool Biennial, Liverpool, 2014; Berlin Biennale 8, Berlin 2014; Tate Modern, London, 2014; Tamayo Museum, Mexico City, 2012 og Portikus, Frankfurt am Main, 2012.

Facebook

January 14, 2015
Written by Academy Lectures